Présentatie :
Het werk van Harry Fayt is vooral gericht op een esthetisch onderzoek in verband met het water. Net zoals veel kunstenaars van toen en van nu vindt hij de representatie van de schoonheid van de vrouw fascinerend. Dit heeft een sterke invloed op zijn artistieke keuzes. Hij beslist om vrouwelijke lichamen onder het water te fotograferen: een puur, complex en noodzakelijk element van het leven. Naarmate de series komen nieuwe elementen aan bod. Het onderzoek biedt altijd nieuwe technieken en uiteindelijk, net zoals een alchemist, ontdekt hij de abstracte esthet- iek… “De oorspronkelijke schoonheid”.
Hij weet niet waarom maar sinds zijn vier jaar zwemt hij niet graag in ondiep water. Alsof water een natuurlijk milieu voor hem was. Dit genre foto’s heeft alles met challenge te maken: de techniek, de veiligheid, de modellen en het decor… Harry Fayt en zijn ploeg hebben constant creatieve strategieën moeten bedenken. Hoe groter het project werd, hoe spannender.
In zijn aquatische naakten is Harry Fayt op zoek naar de schoonheid, de puurheid en een soort heiligheid. Het vrouwelijke lichaam verzuiveren, zien evolueren zonder enkele externe druk… dat doet hij graag. Het lichaam, zijn buigingen en zijn rondingen krijgen een totaal nieuwe perceptie. In zijn heel werk is zijn leidmotief het onwaarschijnlijke te creëren… Iets dat nog niet bestaat en dat je nieuwsgierig maakt.
Harry Fayt
La fille au Poisson Rouge
Biografie:
Harry Fayt is in 1979 in Charleroi geboren. Toen hij 15 was, bladerde hij in modemagazines en ontdekte hij zijn passie. Net zoals alle tieners vindt hij modellen fascinerend, maar hij is vooral onder de indruk van de foto’s zelf. Hij begint zo meer en meer interesse te hebben voor fotografie en mode.
Op 16 jarige leeftijd droomt hij er van om de mooiste vrouwen ter wereld te fotograferen. Hij begint een foto opleiding in Namen. Na zijn studies is hij nog niet zelfzeker genoeg om aan zijn carrière te beginnen. Hij reist rond Europa en maakt portretten van muzikanten voor gespecialiseerde pers.
In 2006 opent hij zijn eigen studio in Luik. Drie jaren later investeert hij in ede nodige materialen voor onderwaterfotografie. Hij begint met foto’s van zwemmende baby’s maar wil die techniek snel combineren met zijn passie voor modefotografie.
Zijn nieuwsgierigheid pusht hem om naar New York te gaan wonen en om daar een nieuwe studio te openen. Om administratieve redenen kan hij maar zeven maanden daar verblijven.
Als hij terug in België komt begint hij weer aan iets nieuws. Naast zijn modeseries en portretten onder het water focust hij nu op de essentie van “de Vrouw”, de echte en natuurlijke vrouw: de naakte vrouw. Tijdens zijn onderzoek ontwikkelt zijn werk in een nieuwe richting. De foto’s worden door een nieuw publiek bekeken: die van de kunstwereld, de galerijen en de verzamelaars. De originaliteit en de singulariteit van zijn aquatische naakten trekken veel aandacht.
In 2013 kan hij voor de eerste keer in de Double One galerij van Brussel zijn werk tentoonstellen.